Mainostaja, älä pelkää

22.3.2017

Puhutaanko hetki rohkeudesta? Sellaisesta muiden mielipiteitä pelkäämättömästä rohkeudesta. Olen astunut alalle, jossa pelätään ihan helve...

Puhutaanko hetki rohkeudesta? Sellaisesta muiden mielipiteitä pelkäämättömästä rohkeudesta.

Olen astunut alalle, jossa pelätään ihan helvetisti. Pelätään, mitä meistä puhutaan. Pelätään, että mokataanko. Pelätään, miten tähän juttuun suhtaudutaan, mikä me tavallaan voitaisiinkin ehkä haluta sanoa, mutta ei uskalleta, ettei joku nyt vaan ole eri mieltä.

Tai että meneekö tässä nyt siltä meidän haluamaltamme Asialta jotain pois, jossei sanota sitä asiaa just niillä sanoilla, kuin me se ollaan ymmärretty. Että tässä on kenkä ja tässä on ruoka, se on meistä tosi hyvä, osta se.

Yritetään miellyttää kaikkia, mutta samaan aikaan ei miellytetä yhtään ketään. Miellytetään korkeintaan yrityksen omaa johtoa, joka on jo vaikuttunut asiastaan.

"Ihan virkistävä ajatus", sanottiin yhteen ehdottamaani mainoskäsikirjoitukseen. "Mutta me kyllä haluamme nyt vaan kertoa tästä asiasta vain tämän asian".

Tiedättekö mitä? Tämän sanon kaikille mainostajille: Ketään ei kiinnosta kuulla teidän Asiastanne vain sitä asiaa.

Yrityksen sisällä ollaan niin syvällä siinä omassa brändissään, tuotteessaan tai ideassaan, että ne uskovat jokaisen pulliaisen olevan yhtä in to it, kuin he itse. Mutta ei ne ole, ja se on ihan okei, koska ne voisivat olla. Saadaksesi ne olemaan, sinun on saatava ne olemaan. On herätettävä niiden huomio, sitten mielenkiinto.

Mietitäänpä, minkälainen sisältö vaikuttaa juuri sinuun? Niin, sinuun siellä ruudun takana. Milloin viimeksi naurahdit jollekin näkemällesi? Mitä siinä tapahtui? Milloin silmiisi nousi kyynel? Mitä silloin tapahtui? Milloin jokin jäi mieleen? Mitä siinä tapahtui?

Ellet ole yrityksen omistaja, joka tietysti ra-kas-taa omaa tuotettaan, ei ketään kiinnosta tietää vain asiaa. Omistajalle saattaa olla tärkeää jokin nippelitieto vain nippelitietona, mutta se sama tieto ei ole kenellekään muulle tärkeä, jos sitä ei paketoida johonkin muuhun muotoon, kuin nippelitietoon. Vasta sen paketoimisen jälkeen tuotteeseen syntyy kiinnostus – jos syntyy – ja sitten se nippelitietokin voi alkaa kiinnostaa.

Se Asia myydään tai sille saadaan näkyvyyttä hyvällä tarinalla. Lentoon se tarina lähtee tunteiden herättämisellä. Silloin, kun se tekee johonkin niin ison vaikutuksen, että se haluaa kertoa siitä kavereilleenkin.

Vai miksi kuvittelette niiden kaikkien jännittävien, hullujen, hauskojen, söpöjen, pelottavien ja koskettavien videoiden jakamisinnon vaikkapa siellä Facebook-seinällä? Ne herättivät jakajassa jotain.

Tätä videota ei hyväksytty koskaan Adidakselle. Sen tehnyt opiskelija laittoi sen Youtubeen – ja siellä se sai miljoonia katseluita.

Yrityksen arvot ovat ehkä ensimmäinen lähtökohta tarinankerronnalle. Kun yrityksen arvot ovat selvillä, kaikki muukin on. Pelkkä kiva tuote ei riitä, koska maailma on täynnä kivoja tuotteita. Niin paljon, että nyt niitä jo konmaritetaan helvettiin kodeistamme.

Miksi me teemme mainoksia? Miksi haluamme yritysvideoita? Mikä niiden tarkoitus on? Olla vain olemassa, vai herättää jotain? Erottautua muista kivoista Asioista, nousta esiin massasta?

Yrityksen arvot ovat perusta sille, ettei sinun tarvitse enää pelätä. Koska jos sinulla on arvot, et pelkää kertoa niitä. Et pelkää seistä sanojesi takana, etkä pelkää, miten niihin suhtaudutaan, koska pystyt seisomaan arvojesi takana.

Koska silloin kun jokin tekee suuren vaikutuksen hyvässä, se aika usein tekee myös pahassa – aina johonkin. On aina joku, joka ei pidä arvoistasi. Negatiiviselta palautteelta ei voi aina, loputtomiin välttyä.

Tai jos keskityt aina välttymään, et tule koskaan sanoneeksi yhtään mitään. Vaikutus jää tekemättä.

Älä siis pelkää, ole rohkea.

Se minun videokäsikirjoitukseni oli muuten ihan saatanan hyvä. Se olisi nostanut kyyneleet silmiin, saanut hymyilemään ja tuottanut hyvää oloa. Se olisi kertonut sen yrityksen arvoista jotain paljon enemmän, kuin sen pelkän tuotteen, Asian. Parhaimmillaan se olisi herättänyt intoa jakaa sitä videota, koska se olisi herättänyt katsojassa jotain.

Jotain.


You Might Also Like

5 comments

  1. Toisaalta, kuluttajana, mä henkilökohtaisesti haluaisin että Asiat olisi välillä vain Asioita. Tuntuu että kaikkea sukkahousuista nakkipaketteihin myydään Rohkeudella ja Välittämisellä ja Unelmilla joka alkaa mennä ihan megakorniksi. Mikään ei erotu kun kaikista tehdään maailman suurimpia ja merkityksellisimpiä juttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mutta eihän sen tarvitse olla Maailman Suurin Juttu. Sehän voi olla vaikka vain hauska! Tai jotain muuta, mikä herättää mielenkiinnon. Sukkahousuista tuli mieleen, että nythän Fb:ssä on se mainos niistä ihme sukkahousuista. Siinä on se Asia esitetty just ilman sen kummempaa, mutta hiton mielenkiintoisesti. Jään aina katsomaan sitä mainosta!

      Poista
  2. Se on kyllä totta, aina on joku joka ei pidä arvoistasi. Täytyy kyllä sanoa, että joskus tulee ärsyttäviä mainoksia. Mutta suurin osa on mielenkiintoisia. https://www.santala.fi/tuotteet-ja-palvelut/banderolli

    VastaaPoista
  3. Mainostaminen ei kyllä ole helpoimmasta päästä. Jo ylipäätään se minkälaisen mainoksen yritys päättää tehdä, ehkä lehtimainos, meinosteippaus tai jopa tv mainos. Mielestäni sisällön tulee kuvastaa yrityksen arvomaailmaa. Itsekin toimin yrittäjänä täällä Turussa ja tulee näitä asioita pohdittua.

    VastaaPoista
  4. Kiitos. Tämä postaus on tärkeä jokaiselle, joka yrittää rakentaa omaa brändiään. Meidän tuttava on juuri aloittanut yrityksen, ja hän tahtoo valomainoksen. Alkuun hän ajatteli, että hankkii aivan yksinkertaisen mainoksen. On kuitenkin tärkeää, että se kiinnittää ihmisten huomion. Jokin hauska mainos olisi myös vaihtoehto.

    VastaaPoista

Hae